פעמים רבות אנחנו נשאלים מה אורך החיים של אתר אינטרנט, כל כמה זמן יש צורך בשיפוץ יסודי של האתר או החלפתו בחדש ?
מספר מחקרים ניסו לקבוע את אורך החיים של אתר אינטרנט ממחקרים אלו עולות מספר תשובות, כך שניתן להסיק שלא ניתן להגדיר תוחלת חיים קבועה. אבל מניסיוננו נוכל לתת תובנות כיצד האתר יכול להשאר רלוונטי לאורך זמן בעולם המקוון המשתנה במהירות.
מחקר ותוכנית עבודה
הכנה טובה של התוכנית האסטרטגית של האתר ומיקוד מדויק לקהל היעד יאפשר תכנון מושלם גם לצרכים שאמורים לצוץ בעתיד. האפיון / תכנון של האתר צריך להתבצע על ידי מי שמומחה בתחום ובשיתוף אנשי הקידום שאמורים לבצע את השיווק של האתר.
לכל יעד יש פתרון שונה. ערכו מראש אסטרטגיה ברורה כדי שתהיו בטוחים שהיא תואמת ליעדים שלכם ובכך תוכלו להבטיח שאתם משיגים את תוחלת החיים הארוכה ביותר האפשרית לאתר.
זה מתחיל מסוג מערכת ההפעלה עליה יפותח האתר שתתאים לשירותים ולדרישות שהאתר אמור לשרת, פלטפורמה לא מתאימה תגרום לקושי גדול בשיווק ויחס המרה נמוך, כמו גם לקושי לביצוע שינויים והתאמות פיתוח.
בשלב שני של תכנון ואפיון האתר צריך לתת את הדעת גם על שווקים מגזרים וקהלים נוספים אליהם העסק שלכם יכול להתאים ואתם מכוונים בעתיד, ולהכין מראש את האפשרות להתאמות נדרשות באתר לצורך ההתפתחות הצפויה.
עדכון שוטף
כל אתר גם תדמיתי דורש תחזוקה ועדכון שוטפים הן ברמת התוכנה והן בחידוש העיצוב והנראות, אתר ישן הוא כמו רכב ישן יתכן ומבחינת הביצועים הוא תקין לחלוטין אבל הניראות היא של רכב ישן. תכלס' זה הפנים של העסק שלכם ומה שהגולשים רואים הוא אתר ישן ולא עדכני.
אם התחלנו עם הדוגמה של הרכב נוכל להמשיך ולהמחיש כמו בשימוש ברכב ניתן לקבוע בוודאות כי לאתר יש פחת קבוע מרגע הפעלתו והמוסד הישראלי לתקינה בחשבונאות (יש דבר כזה) הכיר בשנת 2018 בהוצאה זו בעלויות אתר אינטרנט (קישור למסמך המלא), ורואים כחלק בלתי נפרד מהוצאות העסק בהפעלת אתר אינטרנט את עלויות תחזוק ושיפור היישומים התשתית התוכן והעיצוב הגרפי של האתר.
מתי צריך להחליף את האתר שלי?
כאמור אין אורך חיים קבוע לאתר, אבל הנה כמה סימני שאלה שיכולים לתת אינדיקציה מתי צריך להחליף את האתר:
- העיצוב נראה מיושן
- האתר כבר לא עובד כמו שצריך במכשירים ניידים או בכלל
- אחוז ההמרות באתר יורד בלי סיבה הגיונית
- הטכנולוגיה שמפעילה את האתר מיושנת מידי ופגיעה לפצחנים (האקרים) גניבת מידע וכו' וכן לתקלות הנובעות מצורך בעדכונים תכופים
- איבוד מיקומים דרסטי בתוצאות החיפוש
- ירידה כללית במבקרים או נטישה מהירה של גולשים
- ביצעתם מיתוג מחדש או שינוי של השפה הקריאייטיבית
חדשנות כמנוע צמיחה
לפני סיום חשוב להעיר ולהאיר שהעובדה כי האתר החדש שלכם לא ישרת אתכם לאורך שנים ארוכות היא דוקא סיבה טובה לצמיחה והתייעלות ולא הוצאה מיותרת בלי סיבה מוכרחת.
אנו חיים בעידן בו אורך החיים של מוצר ושיטת השיווק היא קצרה והשווקים תחרותיים מאוד ומגיבים במהירות, מה שמצד אחד לא מאפשר לנוח הרבה זמן ודורש התייעלות והתקדמות עם השוק, אבל בעיקר נותן אפשרויות צמיחה מהירות וגבוהות תוך פיתוח קהלים ושווקים חדשים.
האתר הוא הפנים של העסק שלכם או העסק בעצמו כך שמטבע הדברים הוא יעודכן וישתנה שוב ושוב יחד עם הצמיחה שלכם והתקדמות ופיתוח העסק.
לסיכום
אין משך זמן קבוע לכמה זמן האתר יחזיק מעמד. בממוצע זה 3 עד 5 שנים ובהחלט אפשרי להגדיל את תוחלת החיים של האתר על ידי ניהול מושכל של האתר ועדכונו באופן שוטף מה שמבטיח גם שמירה על התאמה דינמית ומקסימלית לקהל היעד של האתר.